CAN BUS - Alt du trenger å vite om CAN BUS for montering av ekstralys

CANBUS PÅ BIL MONTERING AV EKSTRALYS

CAN BUS systemer blir mer og mer normalt på dagens biler, dette kommer av at man får flere og flere funksjoner på moderne biler og CANBUS systemet gjør at alle disse funksjonene sømløst skal fungere sammen. La oss se nærmere på hvordan dette påvirker montering av ekstralys på moderne biler:

Hva er CAN BUS teknologi?

CAN (Control Area Network) gjør det mulig å kommunisere mellom ulike systemer (Electronic Control Units - ECU´s) på bilen uten at man behøver komplekse kabelføringer. Systemet gjør at ulike ECUer kan arbeide sammen effektivt. Eksempelvis: Motoren rapporterer hastigheten (RPM) til girkassen samtidig som den gir beskjed til andre moduler om at bilen skal skifte gir. Når denne beskjeden blir sendt fra motoren til girkassen er det flere tilleggsystemer som får beskjed som bilens indikatorer (skjermer), antiskrens og antispinn, ABS og mange flere moduler. Tenk deg hvis alle disse modulene skulle være kobles sammen med ulike kabler? Fordelene for bilfabrikkene er lettere biler, enklere og mer forståbar elektronikk, enklere å finne feil på systemene, mer kostnadseffektivt.

Hvordan fungerer CAN signalene?

CAN er et peer-to-peer nettverk, det betyr at det ikke eksisterer noen sentral som mottar alle signalene men at alle data går direkte mellom alle enhetene. Når en ECU skal sende et signal sjekker den om systemet er opptatt hvis ikke sender den ut signalet på nettet, det er kun de ECUene som gjenkjenner signalet som vil motta dette, alle andre vil la det gå videre. 

Hvorfor har CAN noe å si når det skal monterer ekstralys på bilen?

På eldre biler og noen moderne vil hovedlyktene få 12V signal når fjernlysene skal aktiveres. Biler med moderne CAN system vil dette 12V signalet bli byttet ut med CAN signal, på slike biler vil du ikke finne 12V spenning inn til hovedlykten når fjernlyset er aktivert. 

Hvorfor trenger vi 12V signalet?

Vi trenger en konstant spenning på 12V fra fjernlysene for å kunne åpnet et relé til ekstralysene, det vil si at når fjernlysene er aktivert skal vi ha 12V spenning til relét og når fjernlysene er deaktivert skal vi ha 0V i spenning og relét skal være lukket.

Hvordan vet du om du trenger CANM8 leser til din bil?

Fordi om du har en moderne bil med CAN system betyr ikke det at du ikke vil finne 12V spenning (Styrestrøm) for dine fjernlys. Mange moderne biler gir 12V til hovedlyktene når fjernlysene er aktivert. Du kan enkelt sjekke om du har styrestrøm til lykten ved å bruke et multimeter eller liggende verktøy, du kan også kontakte oss for hjelp.

CANM8 finner du her i nettbutikken

Hvordan og hvor monteres CANM8 leseren?

CANM8 leseren skal monteres på en bestemt lokasjon, dette står nøye beskrivet i monterings manualen som medfølger din CANM8. Vanlige plasseringer er på ODB-kontakten, Rattstammen og bak informasjonsskjermen. Fordi om du finner CAN kabler på andre plasser med riktig farge betyr ikke det at du kan koble deg inn der. Følg monterings anvisningen nøye og du vil få en perfekt montering. 

CANM8 koblinger

1- CAN HI

2 - CAN LO
CAN HI og CAN LO skal tilkobles bilen, tilkoblingspunkt finnes i monterings anvisningen til din bil

3 - Positiv (12V) 
Positiv spenning finner du enten i sikringsboksen under dashbordet eller direkte fra batteriet, husk 5.amp sikring. Et godt triks er å benytte en dobbelt isolert kabel i gjennomføringen fra motorromet til interiøret

4 - Negativ (Jord)
Netativ (Jord) finnes som regel godt tilgjengelig i A-Stolpen

5 - Styrestrøm (Til relé)
Styrestrømmen trekkes til relét i motorromet, her kommer tipset fra positiv spenning med en dobbelt isolert kabel fra motorrommet. Ved å benytte dette kan du føre spenning fra batteriet og inn til CANM8 leseren samt at du kan føre styrestrøm fra CANM8 til relét ved bruk av kun 1. kabel.


Vi har følgende tips fra vår monteringsavdeling

- Aldri forsøk å koble CAN HI og CAN LO samtidig (Fjerne isoleringen fra kablene på bilen, feil kan forekomme hvis disse får kontakt) 

- Aldri kutt kablene på bilen (Disse kan ikke loddes sammen i etterkant)

- Isolert godt etter utført sammenkobling, slik at det aldri kan oppstå kontakt mellom CAN HI og CAN LO eller kontakt til bilens karosseri. 

Tips: Når du har deisoert f.eks CAN HI på bilen, twin CAN HI lederen fra CANM8 lesereren stramt rundt kabelen gjerne to runder. Legg på en liten lodd slik at kabelen holdes, pass på at du lodder hele tilkoblingen. Bruk en god isolasjonsteip over lodden og gjør det likt på CAN LO. 

Vil du ikke avisolere og lodde på kabelen i bilen? Bruk CANM8 kontaktløs leser, denne settes enkelt over CAN HI og CAN LO, klemmes fast og holder godt. Kan demonteres hvis ønskelig, spesielt tilpasset leasing biler. CANM8 kontaktløs leser finner du her

Usikker på monteringen? Kontakt oss eller en av våre forhandlere som kan hjelpe deg eller tilby en komplett montering.