Med de nye reglene kan du nå montere så mange lykter du vil, så lenge de er E-merket som fjernlys.

Slutt på forvirring rundt ekstralys på bil – her er de nye reglene:

Er du av dem som har irritert deg over strenge norske regler for fjernlys på bil, mens svenskene i en årrekke har kunnet boltre seg i en mengde varianter? Nå kan du glede deg over at de norske reglene har blitt omtrent som de svenske – etter påtrykk fra bilistene selv! Siden 1. oktober 2018 har du kunnet gå vinterhalvåret og mørketiden lyst og sikrere i møte. Da ble det meste tillatt når det gjelder antall fjernlys eller samlet lysstyrke . De nye reglene gjelder for både lette og tunge kjøretøy, og er enkle å forholde seg til.

Så hva er egentlig tillatt? Selv om det nå kan virke som om det er fritt frem, er det fortsatt en del regler å forholde seg til:

Typegodkjenning

Du må sørge for at lyktene du monterer er typegodkjente og forsvarlig montert. Alle godkjente lykter er merket med ”E” eller ”e”. Monterer du lykter som ikke har disse merkene, vil dette gi deg mangel ved kontroll.

Her finner du eksempler på godkjente og e-merkede lykter: https://www.arbeidslys.no/led/ekstralys/led-ekstralys

Er du i tvil om hvilke lykter du bør velge og hvordan plassere dem forskriftsmessig, er det lurt å kontakte for eksempel faghandel eller bilverksteder.

Symmetri

Alle nye lykter skal monteres symmetrisk langs bilens midtlinje (senterlinje). Ønsker du deg en enkelt LED-bar, må den monteres midt på bilen. Tre runde fjernlys må monteres med én lykt i midten og to på siden. Det er nå altså ingen krav om parvis montering, og dette er selvsagt bra for lommeboken.

Parklys

De gamle reglene for parklys gjelder fortsatt.

Blending

Nye biler har nærlys med svært god effekt slik at vekslingen mellom nærlys og fjernlys ikke påvirker sjåførens syn like mye som tidligere. Monterer du ekstralys er det viktig at lysene ikke sjenerer deg selv eller motgående trafikk. Taklys kan for eksempel være sjenerende for deg selv, så pass på at lysene monteres etter forskriftene, men du kan altså ha så høy lysstyrke som du selv ønsker.

Øvrige krav til lys og montering er ikke endret, og vi ber deg gjøre deg kjent med reglene i Kjøretøyforskriften §28-1.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#§28-1

 

Ikke bare kjekt å ha

Mange tenker nok at mye lys på bilen kan virke litt glorete, men faktum er at med mer lys får du uten tvil bedre sikt når du kjører i mørket. Å ha én lykt i midten gir deg et langtrekkende konsentrert lys som tidlig varsler om farer langt unna. To lykter på siden gir deg mer spredning i lyset, slik at veibanen blir godt opplyst, og dyr og myke trafikanter bedre kan ses. Vi tipper at ekstralys vil bli mer og mer populært, og mange av for eksempel LED-barene som produseres i dag har stilig design som vil passe godt sammen med mange bilmodeller.

 

Hvilke lys skal du velge?

Det finnes et enormt utvalg av ekstralys på markedet og du får dem i alle prisklasser; fra noen hundrelapper til flere tusen kroner. Mange av de billige variantene er ikke laget for å tåle den barske norske vinteren med salt, vann og kulde som vil kunne forringe produktet. Lurer du på hvilken type lys du skal velge til bilen din, anbefales det lyskastere som er godkjent i Norge. Slike lyskastere har kvalitetsglass med høykvalitetsoptikk og tåler det tøffe klimaet vi har i Norge. De fleste leverandører av ekstralys opererer med flere års garanti – noe som gir deg en trygghet i forhold til evt. reklamasjoner.

 

Når du skal velge lys til bilen din er det noen faktorer du må ta hensyn til:

Hvilken bil lyktene skal monteres på har betydning for hvor stor plass du har til rådighet. Moderne biler har ikke mye plass til å montere ekstra lys. Da kan LED-barer være løsningen, for eksempel plassert enkeltvis i midten (tidligere måtte man montere lyskastere parvis). Eksempler på større LED-barer kan være RIGID SR20 eller PIAA RF18 og mindre barer som PIAA RF10 eller Lazer ST6. LED-barer kan monteres på flere måter; f.eks. på skiltbraketten (mest vanlig), innfelt i grillen (nesten usynlig og ikke så lett å stjele), eller montert på kufangeren.

 Volvo med to Odin fjernlys montert

Her ser du noen eksempler på hvor LED-barene kan monteres på ulike biltyper: https://www.arbeidslys.no/hvordan-montere-ledbar-pa-bil. Mulighetene er uendelige, så er du i tvil, anbefales det å kontakte faghandelen for å få råd.

Har du en bil med adaptiv lysteknologi (at systemet blender ned automatisk) må du sørge for at ekstralykter som monteres integreres sammen med bilens eget lyssystem.

Kjører du mye på landevei uten veibelysning ønsker du kanskje mer styrke og flere lys, enn om du stort sett kjører i byen.

Har du en bil som er 180 – 210 cm bred,  kan du montere toppmarkeringslys, men er den over 210 cm bred, den ha toppmarkeringslys.

Ønsker du å ettermontere bremselys må disse lyse kontinuerlig når man bremser (blinking er for eksempel ikke tillatt).

Tillatt i utlandet?

I Norge har vi frem til nå forholdt oss til de internasjonale reglene som gjelder for fjernlys og ekstralys. På grunn av vårt spesielle klima med tøffe kjøreforhold og lang mørketid, har vi sammen med svenskene fått unntak fra noen av de internasjonale bestemmelsene. Dette betyr at du helt lovlig kan kjøre bilen i hele Europa, med ekstralys montert.

Vil du sette deg nærmere inn i regelverket for ekstralys og fjernlys på bil, finner du mer informasjon om loven her:

Kjøretøyforskriften §28-1, punkt 4.9

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#§28-1

 

Ekstra fjernlys for bil

Antall: Fritt antall lykter for ekstra fjernlys.

Lysstyrke: Det er ingen begrensning til maksimal tillatt lysstyrke.

Plassering: Lykter for ekstra fjernlys må plasseres symmetrisk i forhold til bilens langsgående senterlinje. Det er ikke krav om parvis montering.

Mercedes med diskre led bar